Filozofie školy

Chceme:

  • aby děti chápaly zdraví a přírodu jako hodnotu důležitou pro kvalitu jejich života i celého prostředí, ve kterém žijí.
  • aby získaly věku přiměřené dovednosti, které jim umožní chránit své vlastní zdraví a pečovat o přírodní prostředí
  • aby děti byly schopny přijímat odlišnosti ve smyslu inkluze
  • aby si osvojily vědomosti, dovednosti a postoje, které  v budoucnu povedou k jejich zdravému životnímu stylu

K naplnění cílů školy budeme:

  • ve své práci klást důraz na uspokojování potřeb všech dětí s ohledem na jejich individualitu
  • rozvíjet osobnostní schopnosti a dovednosti, aby při odchodu do základní školy byly děti fyzicky, sociálně, citově i rozumově připravené na roli školáka
  • vytvářet podmínky pro rozvoj komunikace a spolupráce mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a učitelkami i mezi všemi ostatními členy, které škola jako instituce představuje

Podmínky, které škola vytváří pro naplnění vzdělávacích cílů programu školy:

  • Učitelka podporující zdraví a kladný vztah k přírodě
  • Věkově smíšené třídy
  • Rytmický řád života a dne
  • Tělesná pohoda a volný pohyb
  • Zdravá výživa
  • Environmentální výchova
  • Spontánní hra
  • Podnětné věcné prostředí
  • Bezpečné sociální prostředí
  • Týmová práce
  • Partnerské vztahy se zákonnými zástupci
  • Spolupráce mateřské a základní školy
  • Začlenění mateřské školy do života obce

Integrující principy programu podpory zdraví:

Filozofie podpory zdraví vychází z vědeckých poznatků o tom, že zdraví každého jednotlivce (ať si to uvědomujeme či ne) je výslednicí vzájemného ovlivňování všech stránek jeho bytosti a jeho vztahů k okolnímu světu. Bez uvědomování nezbytného vnitřního i vnějšího souladu není možné uchovat zdraví individuální ani zdraví světa. Zdraví člověka neznamená jen nepřítomnost nemoci, zdraví je výslednicí vzájemných interakcí celého člověka, všech jeho systémů a složek na úrovni biologické, psychické, sociální, duchovní a environmentální – holistické pojetí zdraví.

Integrující principy programu vztahu k přírodě:

Environmentální výchovu lze v nejširším pojetí chápat jako souhrnné označení pro komplex přístupů reagujících na problémy vzniklé mezi lidskou společností a přírodou. Okruhy, jimiž se zabývá (energie a její šetření, hospodaření s odpady, ochrana přírody, počasí, znečišťování životního prostředí), jsou pro naši školu zdrojem výchovy, a to z následujících tří hledisek:

  1. výchova o životním prostředí, která zahrnuje základní znalosti o životním prostředí, porozumění životnímu prostředí a jeho komplexním vztahům
  2. výchova v životním prostředí, která užívá přírodu jako zdroj poznání, který umožňuje dětem získávat přímé zkušenosti z přírody a uvědomovat si její estetické hodnoty
  3. výchova pro životní prostředí, zdůrazňuje kladné hodnoty, postoje a pozitivní činnosti.

Cíle: Získání elementárních poznatků o způsobu života, užitku i nebezpečí pro člověka. Schopnost rozlišit živou a neživou přírodu, rozpoznat základní znaky, které ji rozlišují. Vytváří si vztah k přírodě jako celku. Využívá ji k tvořivým činnostem.